zondag, januari 08, 2006

Bloedend tandvlees en genadeloze pubers

Mensen waar ik regelmatig contact mee heb weten het al. Vage kennissen trekken over drie seconden hun wenkbrauw(en) op: ik ga het onderwijs in.
Eerst weer als student en over twee jaar als juffrouw.
Waarom? Ik vraag mij te vaak af bij het maken van radio waar ik het voor doe.
Een gevoel van: is dit alles? Er moet ergens meer voldoening uit te halen zijn.
En dat hoop ik in het onderwijs te vinden. Het basisonderwijs dan wel, want als je ergens gedesillusioneerd van raakt is het het middelbaar onderwijs. En dat kan ik mij nog herinneren van meneer Jacco.

Derde klas christelijke mavo tijdens een dubbel uur economie. Wij krijgen een nieuwe leraar. Met ingehouden adem kijkt iedereen terwijl een boomlange kerel de klas binnen stapt. Op alles geeft hij antwoord, de meest persoonlijke verhalen gooit hij op tafel. Van les geven komt niets, daar krijgt hij de kans niet voor. De arme kerel kwam uit het volwassenenonderwijs en was ons pubers totaal niet machtig. Ik zie nog steeds de genante scene voor mij van zijn bloedende tandvlees. Het schrift van Elise zat vol bloedspetters. De klas reageert vol walging waardoor meneer Jacco de klas uitvluchtte om nooit meer terug te keren. Duidelijk de (bloed)druppel die de emmer deed overlopen voor hem. Nee, dat is niet iets om trots op te zijn. Ik vertel dit alleen maar om duidelijk te maken waarom ik niet voor een klas met pubers zou willen staan. Tot twaalf jaar zijn ze nog wel leuk. Of begint de ellende tegenwoordig eerder?

4 reacties:

Blogger Dinges zei...

Uh-huh. Es tu, Mariannus? Waarom vertrekt opeens iedereen naar het onderwijs? M'n broer. Flappie. Nu jij...

Nou ja... Ik hoop dat je vindt wat je zoekt daar. Ik heb alleen wel eens de indruk dat in het onderwijs geen plaats is voor idealisten.

Niet gedacht over lesgeven op HBO niveau dan? Of de universiteit? Dat zou mij veel leuker lijken.

Ik bedoel, ugh, kinderen...

PS: Wat is er nu met je tante gebeurd? E-mail me anders een keer. (Op m'n gmail adres!)

12:20 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Als je dit doet gaat er een waanzinnig goede interviewster aan je verloren. Eerder in je leven heb je blijk gegeven van super- kwaliteiten op het gebied van o.a.:
dierverzorgster, bakkershulp,kassen- medewerkster, houtjeshakster post bezorgster en meer...
En dus bewezen veel in je mars te hebben. Al die successen uit het verleden garanderen bijna een geslaagde toekomst.

11:21 a.m.  
Blogger Lacrima zei...

Dat laatste moet wel van mijn favo oom zijn! Dank voor het vertrouwen!


en dinges, ik ga je mailen.

3:54 p.m.  
Blogger willem zei...

Rian Lacri, ja we blijven hutselen met namen... was dat bloedend tandvlees jullie schuld? Anders zou het helemaal een meesterlijk verhaal zijn. Mijn zus heeft ook de pabo gedaan en wat ik er van gehoord heb, is dat je beter basisschoolkindjes kunt hebben. Al blijven het drukke wezentjes. Wel is de vraag of het je voldoende voldoening zal geven. Het is nog steeds de vraag wat de inbreng van de docent is bij het leerproces van een kind, en wat er zelf in zit. Maar goed.
Ik denk trouwens dat het bij kinderen en jongeren er heel erg om gaat hoe je over komt. Iemand vertelde me een keer dat ze een vmbo-klas stil kon krijgen met het sprookje van Roodkapje. Natuurlijk wel in een modern jasje.. Gewoon doen, zou ik zeggen en dan kijken of dit is wat je wil. Succes!

5:04 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage