donderdag, maart 09, 2006

Snoep als zoethoudertje

Afgelopen week mijn allereerste les ooit gegeven! En wel voor groep 7 van de Regenboog in Overschie. Ik moest het 28-koppige grut leren rekenen met Grote Getallen. Maar hoe doe je zoiets zonder dat ze na 1 minuut al met propjes gaan smijten? Saskia wist raadt: speel een loterij met ze! Ik knipte lootjes van gekleurde vellen papier, verzon de meest gekke getallen (tot 1 miljoen) en kocht een grote zak snoep. Ja, dat mocht. Ik heb het zelfs voor de zekerheid nog nagevraagd bij meester Arjan. Je weet het maar nooit met al die ADHD gevallen die flippen bij het zien van smaak-geur- en kleurstoffen. Ik was eerlijk gezegd best een beetje zenuwachtig, zo op de dinsdagmorgen om half 9. Maar toen ik eenmaal voor de klas stond, het bord dichtklapte en daar de tekst Grote Regenboog Loterij tevoorschijn toverde, ging het als een speer: binnen no time was ik bij de bodem van de snoepzak aangekomen en ze leken de sommen allemaal nog te snappen ook. Conclusie: snoep doet wonderen! Ik ben alleen nu heel hard aan het bedenken hoe ik dat volgende week moet overtreffen. Met playmobil?

2 reacties:

Blogger willem zei...

Snoep doet wonderen, maar dat hou je de rest van leraren-carriere niet vol Marian! Het wordt tijd dat kinderen zonder opsmuk, zonder versieringen en lokkertjes iets bij wordt gebracht. Als ze informatie opzuigen zonder dat die informatie overdadig zoet smaakt, dan hebben ze echt iets uit zichzelf geleerd. Terug naar het zuur in de klas! Stem Willem.

Nee, ik heb volledig begrip hoor. Alleen aan playmobil zou ik niet beginnen. Fruit misschien. Is ook nog gezond.

12:37 p.m.  
Blogger Dinges zei...

Dat is vragen om een revolutie, als je het volk opeens van fruit voorziet in plaats van snoep.

Doet me denken aan die achterlijke reclame waarin zo'n rotkind in de bioscoop zit met een McDonalds frietbeker gevuld met boontjes.

Waar was dat eigenlijk voor? Dat moeten we alsnog boycotten. Stomme reclames vragen om actie.

Ik dwaal af. Probeer het Juf Dragt systeem. Belonen met fictieve symbolen (bloemen op het bord in haar geval) en straffen door ze af te nemen (uit te vegen.) En dan bij zoveel bloemetjes organiseerde ze iets lolligs.

9:43 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage