donderdag, januari 13, 2005

Dreunende beats in de kerk

Van de week werd ik gebeld voor mijn eerste freelance opdracht voor het nieuwe magazine NL10. De hoofdredacteur vroeg of ik een artikel wilde schrijven over een feest in de Pauluskerk. Nadat ik had geïnformeerd bij ‘drugsdominee’ Hans Visser kwam ik er al snel achter dat daar binnenkort geen feest wordt gehouden (waarom zouden ze ook).
De hoofdredacteur van NL10 mailde even later dat het om een party in de Laurenskerk gaat! Even voor de duidelijkheid: hij is een Amsterdammer. De St. Laurenskerk, of de Grote Kerk, is de trots van menig Rotterdammer. Het is een van de weinige gebouwen in het centrum dat de bombardementen heeft overleefd. Voor Stads Radio kwam ik nog wel eens in de kerk waar de sfeer erg prettig was in vergelijking met de snelle wereld buiten de kerkmuren.
Binnenkort komt daar dus verandering in door de stampende beats van dj Erick E. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik daar wel wat moeite mee heb. Ergens voelt het als ontheiliging of zoiets. Een aantal jaren geleden weigerde ik mee te gaan naar de Orangerie in Den Bosch. De vriendin die mij uitnodigde, was hierover erg verbaasd. De Orangerie is een van oorsprong rooms katholieke kerk waar feesten werden gehouden waar vooral homoseksuelen op af kwamen. Nu maakt dat laatste mij niets uit, maar wel dat de feestgangers op en om het altaar uit hun dak gingen. Misschien komt dit onbestemde gevoel bij mij op omdat ik vroeger zelf iedere zondag in de kerk zat en dit beeld niet rijmt met dansende en zuipende party people.

Vanmiddag had ik een interview met de organisator van het feest in de Laurenskerk. Ik vroeg hem of het moeilijk was geweest om de beheerders van de kerk over te halen. Dat was volgens hem ook zo. ‘Maar’, vertelde hij, ‘dit is inmiddels het derde feest dat wij organiseren in de Laurenskerk.’ Het is de kerkcommissie blijkbaar zo hard meegevallen dat de locatie voor het komende jaar nog twee keer afgehuurd wordt. Aan het eind van het gesprek drukte de organisator nog een ding op mijn hart: ‘zet maar niet boven het artikel dat de kerk wordt omgetoverd in een discotheek, dat ligt bij sommigen een beetje gevoelig.’

2 reacties:

Blogger Sander Versluys zei...

Moet erg lachen om je stukje... Mooi! En gelijk al je nieuwe hoofdredacteur afzeiken; pure klasse zou ik zeggen. :-) Een fan.

10:24 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Tja, de kerk gaat met zijn tijd mee. Misschien denken ze dat een bezoeker hoe dan ook in de ban raakt van religie. Trippend op XTC zien ze de Heiland tot leven komen, die even met ze meedoet, alvorens zichzelf weer op zijn kruis te nagelen.

In Eindhoven werd een paar jaar geleden een kerk afgebroken om plaats te maken voor een kantoorgebouw. Ah, de symboliek! De sloopkogel die toesloeg in de zorgvuldig met bakstenen en glas-in-lood opgezette muren, deed zelfs mijn agnostische hart krimpen.

1:56 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage